Plumeria

Plumeria

Plumeria (Frangipani nama yang biasa…. Syn Himatanthus Willd ex Roem & Schult) merupakan genus kecil 7-8 spesies yang berasal dari genus Americas.The tropika dan subtropika terdiri daripada terutamanya pokok renek daun luruh dan pokok-pokok. P. rubra (Frangipani Biasa, Frangipani Merah, Champa), yang berasal dari Mexico, Amerika Tengah, Colombia, dan Venezuela, mengeluarkan bunga yang terdiri dari kuning merah jambu bergantung kepada bentuk atau kultivar.

Dari Mexico dan Amerika Tengah, Plumeria telah merebak ke semua kawasan tropika dunia. Di Hawaii, ia ditanam untuk pengeluaran leis.

Loji

Plumeria yang berkaitan dengan Oleander, Nerium Oleander, dan kedua-duanya mempunyai beracun, susu sap, agak serupa dengan yang Ara. Setiap spesies berasingan Plumeria menanggung berbeza daun berbentuk ganti dan bentuk dan tabiat pertumbuhan mereka juga berbeza. Daun P. alba agak sempit dan beralur, manakala daun P. pudica mempunyai bentuk oak yang panjang dan berkilat, warna hijau gelap. P. pudica adalah salah satu jenis everblooming dengan bukan-daun luruh, daun malar hijau.

Satu lagi spesies yang mengekalkan daun dan bunga-bunga di musim sejuk P. obtusa; walaupun nama biasa adalah “Singapura,” adalah berasal dari Colombia. Frangipani juga boleh didapati di Timur Afrika, di mana mereka kadang-kadang disebut dalam puisi cinta Swahili.

Bunga Plumeria yang paling harum pada waktu malam untuk menarik rama-rama yg Merahsiakan menyerbuki mereka. Bunga ada madu, dan hanya dupe pendebunga mereka. Rama-rama secara tidak sengaja menyerbuki mereka dengan memindahkan debunga dari bunga ke bunga di carian yang sia-sia mereka untuk madu.
“Plumeria” spesies mudah dibiakkan dengan mengambil pemotongan tips batang togel dalam Spring dan membolehkan mereka kering di pangkalan sebelum memasukkan mereka ke dalam tanah. Pastikan tanah yang mempunyai saliran yang baik, untuk mengelakkan reput akar.

Mereka juga disebarkan melalui kultur tisu dari kedua-dua keratan batang yang baru memanjang dan benih aseptically bercambah. Pemangkasan adalah yang terbaik dicapai dalam musim sejuk pelbagai jenis daun luruh, atau bila-bila masa keratan yang dikehendaki.

Terdapat lebih 300 jenis yang dinamakan daripada Plumeria.

Etimologi dan nama-nama biasa

Genus, pada asalnya dieja Plumiera, dinamakan sebagai penghormatan Bahasa Perancis ahli botani abad ketujuh belas Charles Plumier, yang mengembara ke Dunia Baru mendokumenkan banyak lagi spesis tumbuhan haiwan. Nama biasa “Frangipani” berasal dari keluarga Itali yang mulia, Marquess keenam belas abad yang mencipta minyak wangi-wangi plumeria. Banyak penutur bahasa Inggeris juga hanya menggunakan nama generik “plumeria”.

 

plumerias, keratan plumeria, bunga plumeria, plumeria tumbuhan, pokok plumeria, berkembang plumeria, bunga plumeria, plumeria, plumeria benih, plumeria mekar, tumbuh-tumbuhan plumeria, plumeria rubra, plumeria benih, pokok-pokok plumeria, Hawaiian plumeria, plumeria barang kemas, bau plumeria, eksotikplumeria, plumeria kemboja, plumeria kerdil, plumeria obtusa, merah jambu plumeria, tropika plumeria, plumeria daun, plumeria masyarakat, plumeria forum, berkembang plumeria, bagaimana untuk mengembangkan plumeria, penanaman plumeria, taman plumeria, kelainan plumeria, spesies plumeria, plumeria gambar, plumeriacincin, menyiram plumeria, plumeria bunga raya, membeli plumeria, jualan plumeria, kuning plumeria, putih plumeria, plumeria galeri, plumeria tanah, dalam rumah plumeria, merapikan plumeria, pemangkas plumeria, plumeria prune, pesanan plumeria, plumeria maklumat, plumeria perintah, harga plumeria,membeli plumeria, jenis plumeria, warna plumeria