Tag Archives: Anggur tanaman

Chinese Honeysuckle – Quisqualis Indica

Chinese Honeysuckle – Quisqualis Indica

Nama Tempatan: Chinese Honeysuckle

Nama Saintifik: Quisqualis Indica
Nama Lain: dani,udani,aradani,akar pontianak,setanduk, rangoon creeper

Keterangan

Chinese honeysuckle ataupun dikenali juga dengan nama rangoon creeper, vermifuge atau nama indonesianya wudani. nama saintifik bagi tumbuhan ini ialah quisqualis indica L.Bunganya juga berbau wangi.

Kegunaan

Tapi saya rasa tak ramai yang tahu pokok ni juga mempunyai nilai perubatan yang tinggi esp untuk merawat kecacingan(ascaris).Bahagian yang digunakan adalah biji buahnya (kernels). caranya bijinya hendaklah dimakan 2 jam selepas supper.

Dosage yang ditetapkan untuk orang dewasa 7 hingga 8 biji, untuk kanak2 12 higg 8 thn 6 hingg 7 biji, 8 hing 5 thn 4 hing 5 biji dan 3hing5 tahun 3hing4 biji. Buah ni menurut buku tu ada rasa macam rasa almond (saya tak pernah makan lagi), sebab tu kena hati2 sikit bila bagi pada kanak-kanak takut kalau dah sedap sangat diorang nak makan lebih pulak nanti overdose.

Kalau overdose ia boleh menyebabkan sedu (hiccup). dos yang sama boleh diulang selepas seminggu kalau perlu.satu lagi, daunnya juga boleh digunakan untuk mengubat sakit kepala. caranya mudah, ambik sehelai daun, tapal kat dahi atau pelipis, lepas tu letak kain untuk melekatkannya pada kedudukannya.

Bijinya yang telah dipanggang (roasted) ni juga boleh digunakan untuk mengubati cirit birit dan demam.

Boleh juga digunakan untuk merawat penyakit kulit seperi kurap dan panau dengan cara menghancurkan bijinya dalam minyak(apa2 minyak yang boleh dimakan) dan disapu pada bahagian bermasaalah. untuk sakit perut, ekstrak dari daunnya boleh disapu pada perut.

Commmon Name

Botanical Name: quisqualis indica L.
Other Name: dani,udani,aradani,akar pontianak,setanduk, rangoon creeper



Chinese Honeysuckle, Quisqualis Indica, Nama Tempatan, Chinese,Honeysuckle, dani, udani, aradani, akar pontianak, setanduk, rangoon creeper, Chinese honeysuckle, rangoon, creeper, vermifuge, indonesia, wudani, quisqualis, indica, berbau wangi, tanaman berbau harum, honeysuckles, harum belukar, anggur tanaman, berbau harum jepun, lonicera tragophylla, harum merah, serotina, harum anggur, pokok renek, cina herba, lonicera heckrottii, harum Himalaya, menjalar, herba asian, Golden, jenis tanaman, merambat berbau harum, herba gambar, herba foto, herba galeri, herba web

Anggur

anggur

Anggur

[media id=2 width=500 height=400]

Nama Tempatan: Anggur
Nama Saintifik: Vitis Vinifera
Nama Lain: Grape
Famili: viticeae
Lokasi dijumpai:
Asal: Kawasan Medditerranean

keterangan:

Anggur merupakan sejenis tumbuhan yang menjalar dan mempunyai batang berkayu. Tergolong dalam keluarga vitaceae anggur mempunyai lebih kurang 8000 varieti yang ditanam seluruh dunia.Buah anggur tumbuh dalam gugusan yang boleh mengandungi sahingga 300 buah dalam satu tangkai.pelbagai varieti anggur boleh dibezakan dengan warna buah Anggur yang telah masak.Buahnya terdapat dalam pelbagai warna seperti hijau, merah ungu, ungu kehitaman, keemasan, kuning kemerahan, merah jambu dan putih.

kegunaan:

Hasil dari penemuan arak yang berusia 7000 tahun di Iraq pada tahun 1996, anggur didapai telah digunakan untuk dijadikan arak semenjak zaman neolitik lagi.Buah anggur boleh dimakan secara mentah atau dijadikan jem, jus, jeli, kismis, wain, jeruk dan perisa masakan.Bukan hanya buah anggur boleh dimakan, daunnya juga boleh digunakan untuk dijadikan teh dan dolma.dolma merupakan sejenis makanan berasaskan sayuran.Daun anggur digunakan sebagai pembungkus sayur-sayuran lain yang dijadikan inti.Antara resepi dolma ialah:

Dolma daun anggur

bahan-bahan:
1. beberapa helai daun anggur
2. 1 1/2 cawan beras
3. 2 sudu makan tomato puri
4. 2 biji bawang besar dicincang halus
5. 2 sudu makan kismis
6. 2 sudu makan kacang pine atau badam atau gajus
7. 1 sudu makan serbuk kayu manis
8. I sudu makan serbuk allspice
9. 1 sudu makan serbuk mint
10. 1 sudu makan minyak zaitun.

Cara penyediaan:
1. tumis bawang besar dalam minyak zaitun hingga naik bau, masukkan beras, dan masukkan air panas hingga menutupinya sama seperti memasak nasi).
2. tutup dan masak dengan api yang perlahan sehingga nasi separuh masak.Lebih kurang 10 minit.
3. Tutup api, masukkan tomato puri,kismis,kacang dan semua rempah. Biarkan sejuk.
4. apabila sejuk, letak lebih kurang satu sudu makan nasi keatas daun anggur dan gulungkan. Boleh menggunakan lidi untuk mengemaskan bungkusan.
5. kukus 30 hingga 45 mini sehingga nasi betul-betul masak.
6. Dolma biasa dihidangkan sejuk. Perahkan jus lemon keatas dolma ketika dihidangkan.

daun anggur yang dipotong halus-halus dan dikeringkan boleh dijadikan teh.

anggur merupakan antara sumber yang paling baik untuk vitamin C. ia juga kaya dengan kalium. Mengandungi 80% kandungan air dan berkalori rendah.

Anggur, Anggur jenis, Anggur alias, Anggur asal, Anggur tanaman, Anggur tanaman morfologi, Anggur akuisisi, Anggur traits, Anggur komposisi Anggur kimia, Anggur selera, Anggur fungsi, Anggur indikasi fungsional, Anggur yang jelas, Anggur informasi, Anggur foto, Anggur gambar, Anggur video, Anggur foto studio, anggur,anggur merah,beluntas,budidaya anggur,budidaya tanaman anggur,bunga tanjung,dajjal,daun gelenggang,gambar keladi tikus,gambar sirih hitam,herba,imam mahdi,jarak pagar,jintan hitam,jus mengkudu,keladi,keladi candik,keladi tikus,kontrak farming,kunyit,mahkota dewa,manfaat anggur,manjakani,mas cotek,melur,misai kucing,nilam,pokok anggur,pokok herba,pokok jarak,sambung nyawa,tanam anggur,tanaman anggur,tanaman serai,temu lawak,tumbuhan herba,ulam raja,urang aring