Tag Archives: honeysuckle

Chinese Honeysuckle – Quisqualis Indica

Chinese Honeysuckle – Quisqualis Indica

Nama Tempatan: Chinese Honeysuckle

Nama Saintifik: Quisqualis Indica
Nama Lain: dani,udani,aradani,akar pontianak,setanduk, rangoon creeper

Keterangan

Chinese honeysuckle ataupun dikenali juga dengan nama rangoon creeper, vermifuge atau nama indonesianya wudani. nama saintifik bagi tumbuhan ini ialah quisqualis indica L.Bunganya juga berbau wangi.

Kegunaan

Tapi saya rasa tak ramai yang tahu pokok ni juga mempunyai nilai perubatan yang tinggi esp untuk merawat kecacingan(ascaris).Bahagian yang digunakan adalah biji buahnya (kernels). caranya bijinya hendaklah dimakan 2 jam selepas supper.

Dosage yang ditetapkan untuk orang dewasa 7 hingga 8 biji, untuk kanak2 12 higg 8 thn 6 hingg 7 biji, 8 hing 5 thn 4 hing 5 biji dan 3hing5 tahun 3hing4 biji. Buah ni menurut buku tu ada rasa macam rasa almond (saya tak pernah makan lagi), sebab tu kena hati2 sikit bila bagi pada kanak-kanak takut kalau dah sedap sangat diorang nak makan lebih pulak nanti overdose.

Kalau overdose ia boleh menyebabkan sedu (hiccup). dos yang sama boleh diulang selepas seminggu kalau perlu.satu lagi, daunnya juga boleh digunakan untuk mengubat sakit kepala. caranya mudah, ambik sehelai daun, tapal kat dahi atau pelipis, lepas tu letak kain untuk melekatkannya pada kedudukannya.

Bijinya yang telah dipanggang (roasted) ni juga boleh digunakan untuk mengubati cirit birit dan demam.

Boleh juga digunakan untuk merawat penyakit kulit seperi kurap dan panau dengan cara menghancurkan bijinya dalam minyak(apa2 minyak yang boleh dimakan) dan disapu pada bahagian bermasaalah. untuk sakit perut, ekstrak dari daunnya boleh disapu pada perut.

Commmon Name

Botanical Name: quisqualis indica L.
Other Name: dani,udani,aradani,akar pontianak,setanduk, rangoon creeper



Chinese Honeysuckle, Quisqualis Indica, Nama Tempatan, Chinese,Honeysuckle, dani, udani, aradani, akar pontianak, setanduk, rangoon creeper, Chinese honeysuckle, rangoon, creeper, vermifuge, indonesia, wudani, quisqualis, indica, berbau wangi, tanaman berbau harum, honeysuckles, harum belukar, anggur tanaman, berbau harum jepun, lonicera tragophylla, harum merah, serotina, harum anggur, pokok renek, cina herba, lonicera heckrottii, harum Himalaya, menjalar, herba asian, Golden, jenis tanaman, merambat berbau harum, herba gambar, herba foto, herba galeri, herba web

Teh

12

Teh

[media id=5 width=500 height=400]

Teh Folium Camelliae

(Inggris) Teh

Alias – Teh.

Sumber – yang kamelia tanaman teh Camellia sinensis (L.) Kuntze daun muda atau tunas.

Plant Morfologi – cemara perdu atau pohon kecil, tinggi-1 ~ 6m. Ranting dan daun bubuk fotogenik rambut. Daun alternatif, seperti kulit tipis, berbentuk oval berbentuk pisau pembedah untuk berbentuk oval, panjang 4 ~ 10cm, lebar 2 ~ 3.5cm, puncaknya akut atau sudut tumpul sementara Weiao, memproduksi berbentuk baji dasar, tepi-tepi bergerigi, tangkai daun pendek. Bunga soliter atau 2 aksila, hanya sedikit 3 ~ 4 aksila, 2,5 ~ diameter 3.5cm; pedicel panjang 6 ~ 10mm, sedikit merunduk; sepal 5 ~ 6, ketika deposit akomodasi buah kelopak 5 ~ 8, bulat, putih; ovarium menang, dan tiga kamar, ada rambut lembut, gaya co-sheng, putik 3 retak. Kapsul, atau menunjukkan tiga berbentuk bulat, setiap kamar ada benih. Berbunga 9-10 bulan, masa berbuah pada bulan November.

Selatan negara asal sekarang budidaya yang lebih luas.

Mengumpulkan dan memproses – 4 ~ 5 bulan menanam lebih dari 3 tahun di memetik daun teh di kecambah, goreng kue, gosok sampai kering.

Pop – daun sering meringkuk, rusak, orang lengkap berbentuk pisau pembedah oval atau lebar, daun margin bergerigi dicetak, halus permukaan atas gundul, permukaan bawah sedikit berbulu, kasar, tangkai daun pendek. Gas harum dan kebugaran yang baik dan rasa pahit.

Komposisi kimia – yang mengandung kafein (kafein), teofilin (teofilin), biji kakao alkali (theobromine), kuning purin (xantina), tannin, minyak atsiri, quercetin, vitamin C, karoten, dihidro-ergosterol.

Selera – sedikit dingin, pahit, manis.

Indikasi – konvergensi, diuretik, menyegarkan. Untuk lebih Shenpi tidur, sakit kepala dan kepala pingsan, polidipsia, urin negatif, keracunan alkohol.

Teh, jenis teh, teh alias, sumber teh, teh tanaman, morfologi tanaman teh, memetik teh, teh ciri-ciri, komposisi kimia teh, teh selera, fungsi teh Indikasi teh, teh informasi, informasi teh, teh, foto, teh foto, teh, film, studio foto teh, teh Cina, teh Oolong, Diprophylline, Yunnan Pu’er teh, Yunnan teh, teh Menghai pabrik, tanah Fuling, Tie Guan Yin, Pu’er teh, beraroma manis osmanthus kemanjuran, teh putih, Biluochun, teh hitam, teh hijau , Manggis, teh, Kudingcha, teh polyphenol, teh set, teh, teh, gambar, teh grosir, teh, jaringan, dan rantai waralaba teh, teh kertas filter, honeysuckle, Besi Dewi Mercy, Astragalus