Tag Archives: menjalar

Chinese Honeysuckle – Quisqualis Indica

Chinese Honeysuckle – Quisqualis Indica

Nama Tempatan: Chinese Honeysuckle

Nama Saintifik: Quisqualis Indica
Nama Lain: dani,udani,aradani,akar pontianak,setanduk, rangoon creeper

Keterangan

Chinese honeysuckle ataupun dikenali juga dengan nama rangoon creeper, vermifuge atau nama indonesianya wudani. nama saintifik bagi tumbuhan ini ialah quisqualis indica L.Bunganya juga berbau wangi.

Kegunaan

Tapi saya rasa tak ramai yang tahu pokok ni juga mempunyai nilai perubatan yang tinggi esp untuk merawat kecacingan(ascaris).Bahagian yang digunakan adalah biji buahnya (kernels). caranya bijinya hendaklah dimakan 2 jam selepas supper.

Dosage yang ditetapkan untuk orang dewasa 7 hingga 8 biji, untuk kanak2 12 higg 8 thn 6 hingg 7 biji, 8 hing 5 thn 4 hing 5 biji dan 3hing5 tahun 3hing4 biji. Buah ni menurut buku tu ada rasa macam rasa almond (saya tak pernah makan lagi), sebab tu kena hati2 sikit bila bagi pada kanak-kanak takut kalau dah sedap sangat diorang nak makan lebih pulak nanti overdose.

Kalau overdose ia boleh menyebabkan sedu (hiccup). dos yang sama boleh diulang selepas seminggu kalau perlu.satu lagi, daunnya juga boleh digunakan untuk mengubat sakit kepala. caranya mudah, ambik sehelai daun, tapal kat dahi atau pelipis, lepas tu letak kain untuk melekatkannya pada kedudukannya.

Bijinya yang telah dipanggang (roasted) ni juga boleh digunakan untuk mengubati cirit birit dan demam.

Boleh juga digunakan untuk merawat penyakit kulit seperi kurap dan panau dengan cara menghancurkan bijinya dalam minyak(apa2 minyak yang boleh dimakan) dan disapu pada bahagian bermasaalah. untuk sakit perut, ekstrak dari daunnya boleh disapu pada perut.

Commmon Name

Botanical Name: quisqualis indica L.
Other Name: dani,udani,aradani,akar pontianak,setanduk, rangoon creeper



Chinese Honeysuckle, Quisqualis Indica, Nama Tempatan, Chinese,Honeysuckle, dani, udani, aradani, akar pontianak, setanduk, rangoon creeper, Chinese honeysuckle, rangoon, creeper, vermifuge, indonesia, wudani, quisqualis, indica, berbau wangi, tanaman berbau harum, honeysuckles, harum belukar, anggur tanaman, berbau harum jepun, lonicera tragophylla, harum merah, serotina, harum anggur, pokok renek, cina herba, lonicera heckrottii, harum Himalaya, menjalar, herba asian, Golden, jenis tanaman, merambat berbau harum, herba gambar, herba foto, herba galeri, herba web

Asam Kerenda – Carissa Carandas

Asam Kerenda – Carissa Carandas

Nama Tempatan: Asam Kerenda
Nama Saintifik: Carissa carandas L.
Nama Lain: karanda(English), caranda plum,Cu Huang Guo (china)
Famili: Apocynaceae
Lokasi dijumpai: Tumbuhan tempatan
Asal: India

Keterangan

Asam kerenda merupakan sejenis tumbuhan tempatan yang biasa kita jumpai dikampung-kampung . Ia biasa ditanam sebagai tumbuhan hiasan laman. Buahnya yang masam biasanya menjadi kegemaran kanak-kanak kampung.Ia merupakan sejenis tumbuhan renek separa menjalar.

Ini bermaksud jika rantingnya dibiarkan panjang dan tidak dipangkas ia juga boleh menjalar dan memanjat sebarang sokongan yang berhampiran dengannya sama seperti pokok bunga kertas.Pokok asam kerenda berasal daripada India namun kini ia telah menjadi tumbuhan tempatan di Malaysia.Daun asam kerenda berwarna hijau tua dengan permukaan daunnya berkilat.

Daunnya agak kecil. Bunganya pula berwarna putih dan mempunyai bau yang agak wangi.Buahnya kecil-kecil, berwarna hijau ketika muda, bertukar menjadi merah apabila masak dan akhirnya menjadi merah kehitaman apabila telah masak ranum.selain daripada dimakan secara mentah buahnya yang masak juga boleh dijadikan jem.

Pembiakan asam kerenda boleh dilakukan melalui cara biasa iaitu keratan batang dan biji benihnya.

Kegunaan

Tumbuhan hiasan herba dan buah-buahan
English Translation

Commmon Name

Botanical Name: Carissa carandas L.
Other Name: karanda(English), caranda plum,Cu Huang Guo (china)
Family: Apocynaceae


Asam, kerenda, sejenis, tumbuhan, tempatan, tumbuhan, hiasan, laman, masam, tumbuhan, renek, separa, menjalar, ranting, biar, panjang, menjalar, memanjat, bunga, kertas, kerenda, India, tempatan, Malaysia, hijau, tua, permukaan, berkilat, kecil, Bunga, berwarna putih, bau, wangi, merah, merah, kehitaman, masak, ranum, mentah, buah, masak, jem, Pembiakan, asam kerenda, keratan,batang, biji, benih, Asam Kerenda foto, Asam Kerenda gambar, Asam Kerenda web, Asam Kerenda buah buahan, Asam Kerenda herba